MISTERI ALAM MELAYU

Oleh: Expose Mistik

Misteri Alam Melayu... Adakah ianya benar wujud?

Misteri Alam Melayu... Adakah ianya benar wujud?

Masyarakat Melayu memang sinonim dengan kepercayaan karut mengenai alam misteri dan juga kehidupan seharian. Ada saja pantang larang yang perlu dipatuhi. Jika tidak, sendiri mau ingatlah…

Kepercayaan Karut Dalam Masyarakat Melayu.

Apa pendapat anda semua ?

About these ads

18 Responses to “MISTERI ALAM MELAYU”

  1. Allah berfirman, Rasullulah bersabda,Rasullullah kena sihir,Kisah nabi Sulaiman,Pembinaan Piramid dll, menunjuk kelebihan jin yang Allah anugerahkan kepada mereka, antaranya masuk manusia melaui pembuluh darah,mendominasikan otak dan pemikiran,haluncinasi-berbisik suara dari dalam,membuat seorang bertukar sifat aneh,berkelakuan ganjil pada pemikiran orang normal. Bokti ini sahih, menolak bererti menafikan Al-Quraan dan Hadith. Manusia boleh membunuh jin, begitu juga jin boleh membunuh manusia dengan izin Allah – rujuk hadith dan riwayat. Saka merupakan pemwarisan jin dari tuntutan sendiri atau dari nenek moyang. Apakah ada pula yang memperkatakan ada saka baik ada saka buruk?. Jin Islam yang baik tidak wajar masuk badan dan mempengaruh akal manusia, mereka dituntut beramal kepada Allah dan bukan sebaliknya, sungguh pun jin islam atau kafir dapat membantu sesuatu yang baik atau sebaliknya dengan izin Allah. Saka yang membantu datuk nenek kita mengopek beratus ratus biji kelapa dulu kini menggangu anak cucu sekarang. Jangan kita bandingkan dengan Nabi Sulaiman kerana itu merupakan makjizat dari Allah. Allah dan Rasullullah tidak ada menyuruh kita bermain main dengan jin, mohon bantuan hanya kepada Allah, manusia jua yang membuat tafsiran sendiri. Apa yang dijelaskan diatas adalah asas untuk kita membuat analisa selanjtnya.

    Pendapat pakar pakar pula berbeza:

    1. Ulama – kepercayaan karut, jangan peduli, jin tak nampak macam mana nak masuk botol, baca ayat itu dan ini – mereka ini perlu lebih realiti dalam memberi komen dan bukan melepas aje. Ulama ulama buatlah pengkajian bagaimana cara jin mencederakan akal, hati manusia yang Allah jelaskan dalam Al-Quraan dan Hadith dan bergabung dengan pakar pakar perubatan islam kaedah pemakaian ayat ayat melalui amalan mereka. Ada ulama sendiri, al-hafiz pun pergi berubat dengan pakar perubatan islam kerana ini anugerah yang Allah beri melalui amalan jutaan zikir kalbu mereka, dapat melihat melalui mata hati dan rasa serta didatangi ilham cara untuk berubat. Badan saperti JAKIM,IKIM dan lain lain NGO Islam perlu menterokai masaalah ini lebih dalam, kerana syaitan ,iblis, ifrit dll dari golongan jin menyesat akidah dan menghancurkan manusia. Bagaimana mereka ini lakukan pengkhianatan, temuramah pesakit pesakit, selidik kejadian aneh dll. Tak payah lah kaji Islam Hadhari dengan seminar,print habis duit, gunalah wang ini untuk yang lebih faedah.
    2. Pakar Psikaitris – Kepercayaan karut, ini stress pelbagai sebab , ambil ubat stabil dll, jangan pergi bomoh, perubatan islam tak dapat sembuh. – secara lansung mereka menafikan Al-Quraan dan Hadith akan gangguan jin. Dibidang psikaitri sain jelas mengatakan, makan ubat tak menjamin stabil berkekalan dan kejadian aneh tidak berlaku samada Skizophrenia,Bipolar atau Dimentia. Contoh lah, pesakit histeria tiba tiba bercakap siam wal hal tak pernah belajar Bahasa Siam. Jawabnya mainan jin jin lah. Jangan berpandukan dalil yang nampak aje. University of Cambridge UK, pernah tersiar melaui Malaysia Strait Times yang selama ini sukar untuk memperakui setan setan merupakan salah satu penyebab gangguan kesihatan mental kini telah memperakui adanya ‘ DEMON POSSESSION’ terhadap akal manusia. Jadi sewajarnya Psikaitris Islam membuat kajian bersama Ulama,Perubatan Islam keatas pesakit yang ramai telah sembuh melalui perubatan islam. MOHON EXPOSE MISTIK DAPATKAN SAYA SATU SALINAN KERATAN AKHBAR DARI ARKIB NEW STARIT TIMES. Jangan tunggu Mat Salleh lebih dahulu mengakui ada tersebut dalam Al-Quraan.
    3.Pakar Perubatan Islam ( Pengamal Perubatan Islam Menggunakan kaedah pengkhususan ayat ayat Al-Quraan, melalui rasa, ilham mata hati) – Perubatan ini adalah kini menggalakkan dan banyak termakbul kerana pesakit yang melibatkan kewarasan (selain rusak otak kerana dadah ,accident ) dan penyakit fisikal lain juga berjaya diubati dengan izin Allah. Allah Maha Penyembuh dan Al-Quraan mengandungi segala hikmah. Allah izin penyakit itu terjadi melalui apa saja penyebab, kenapa pula Allah mustahil mengizinkan sembuh sekiranya dia kehendaki, tidak hairan kaser, leukemia dll tapi ada cara dan kaedah. Juga dadah ada penuggu jin (apa saja tempat atau kegiatan haram oleh Islam , jin sentiasa mengamit ngamit). Perubatan cara ini adalah terbaik dan diredai Allah, tiada menggunakan bisikan atau perantara jin.
    4. Bomoh – Berubat menggukan perantara jin, tidak kira baca apa ayat yang betul,selawat dll tapi hakikat sebenar bomoh itu sendiri tahu apa sebenar dia gunakan. Tidak dinafikan penyakit penyakit ada terbukti sembuh,hasrat tercapai dari perlaksanaan jin dengan izin Allah kepada makhluknya. Umpama jin bomoh pergi berkomunikasi dengan jin orang ada saka. Mereka boleh adakan MOU, atau jin yang kuat boleh bunuh jin yang kurang kuat. Peluang sembuh tergantung pada penyelesain antara mereka samada sementara atau sepenuhnya. Semua ini tercapai dengan izin Allah. Jadi dalam hal ini Ulama Ulama jangan menafikan kejayaan mereka, hendaklah realistik dalam pemikiran , jangan main tolak walau pun cara pendekatannya berlainan. Ada yang kata guna jin islam (bagaimana pengesahan dibuat tidak diketahui) – kita yang mengarah dia bukan jin yang mengarah kita – disegi hukum kita serahlah kepada yang lebih arif didalam agama.

    PUNCA PENYAKIT
    Punya penyakit datang melalui 3 cara yang di fahami iaitu, Allah mendatangkan waba melalui apa cara atas sebab tertentu, perbuatan manusia sendiri ( pemakanan, kemalangan dll ) dan angkara jin dari perbuatan manusia mengikut hukum alam yang ditetapkan Allah. Yang ingin dihuraikan disini adalah penyakit angkara perbuatan jin. Jin jin yang memasuki badan manusia akan melakukan sesuatu samada menggigit,menyumbat/blok, memutuskan,meracunkan dan lain lain kepada saluran darah,saraf dll boleh menyebabkan berlaku kanser,lukemia,strok,sakit jantung dan apa saja penyakit. Jadi mengenali ciri ciri dan punca penyakit adalah penting untuk kearah mana perubatan wajar di rujuk samada kepada doktor pakar atau perubatan islam atau sesiapa cenderung bomoh. Keadaan fisikal penyakit pada umumnya tidak berbeza samada jin atau manusia itu sendiri iaitu melalui makanan dan gaya hidup tidak sihat melainkan dalam kes tertentu kelihatan aneh akibat perbuatan jin. Kefahaman ini adalah penting , doktor pakar boleh stabilkan otak melalui ubat kuat (heavy drug) lepas itu jin boleh blok lagi. Begitu juga strok , kanser dan lain lain. Jesteru doktor pakar pada hakikat sebenarnya dapat mengubati penyakit yang tidak berunsukan gangguan jin. Pengamal perubatan islam dan bomoh pula berupaya mengubatkan penyakit yang berpunca dari pemakanan dan gangguan jin dan had kemampuan tergantung kepada kearifan dan kekuatan si-pengubat itu. Allah saja yang menentukan samada pesakit itu sembuh atau tidak, kadang kala Allah izin dan adakala tidak makbulkan. Cara dan pendekatan yang dihalal,harus atau haram tertakluk kepada Al-Quraan dan Sunnah. BERFIKIRLAH SECARA REALISTIK, BUAT KAJISELIDIK,LIHAT BUKTI DAN JANGAN TUDUH INI KARUT ITU BENAR SECARA MENYELURUH.

    PERUBATAN SAKA

    Perubatan Saka adalah satu bentuk gangguan jin yang sukar diubati tepapi boleh diubati dengan izin Allah oleh pakar perubatan tradisional. Saka berupa jin warisan adakala umur jin tersebut mejangkau beratus atau beribu tahun. Jin merupakan makhluk , boleh masuk keluar badan manusia, umpama membaca ayat kursi dan yasin dengan banyak menyebabkan dia panas terpaksa keluar dan kemudian masuk semula kedalam badan. Pergi untuk berubat, sebelum tiba tempat berubat, jin saka keluar badan manusia dan akan masuk balik. Minum air jampi ayat, membaca ayat ayat Al-Quraan didapati baik sekejap selepas itu akan terjadi lagi. Bagaimana cara penyelesaian. Lebih realistik penyelesain dengan jin saka mesti dilaksanakan, ada pendapat mengatakan melalui dialog , mendapatkan dia bersumpah dengan nama Allah membuat dia tidak lagi kembali. adakala mengubati seluruh ahli keluarga dan membebaskan jin tersebut dengan cara dia tidak lagi kembali. Menangkap dan membunuhnya. Perubatan yang diketahui kurang berkesan membuat melalui waris, sekiranya saka jin itu kuat di mana pesakit itu sendiri enggan datang. Memagar rumah, dengan jampi air, lada hitam, garam pun kurang berkesan dan tidak dapat selesaikan masalah.

    PERIHAL
    Saya membuat ulasan diatas berpandukan kajian saya yang agak mendalam untuk berkongsi pengalaman. Saya mengalukan pandangan serta pertolongan memandangkan orang terdekat dalam keluarga saya menghadapi saka jin yang umur dijangka sekitar 800 tahun. Dia kelihatan biasa,sukar diketahui melainkan ahli keluarga rapat. Beberapa kejadian aneh berlaku,ibunya meninggal dalam keadaan misteri. Pesakit sukar untuk dibawa berubat kerana baginya sihat. Saya mengharap dapat menghubungi atau dihubungi sesiapa yang boleh membantu dalam hal ini.

    • exposemistik Says:

      Terima kasih kerana komited terhadap pandangan yang diberikan dalam memperbetulkan mengenai dunia perubatan Islam dan dunia mistik. Berkenaan dengan salinan akhbar seperti yang diminta, Expose Mistik akan memberikan kepada saudara dengan secepat mungkin. Diharap semua pembaca mengambil ikhtibar di atas pandangan ini.

    • Aslm, boleh share contact no pengamal perubatan Islam yg guna ayat Al Quran utk ubati penyakit leukemia yang terbukti berhasil? Harap pengamal yg berada di kawasan Selangor.

  2. Jin
    Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

    Jin (bahasa arab : جن ) secara harfiah berarti sesuatu yang berkonotasi “tersembunyi” atau “tidak terlihat”. Dalam Islam dan mitologi Arab pra-Islam, jin adalah salah satu ras mahluk yang tidak terlihat dan diciptakan dari api.

    Jin dalam Mitologi Arab pra-Islam
    Dalam anggapan orang-orang sebelum Islam datang, Jin dianggap sebagia makhluk keramat, yang harus disembah dan dihormati. Para orang pada masa tersebut menggambarkannya dalam bentuk patung sesembahan mereka.

    Jin dalam Islam
    “Dan kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas.” (QS Al-Hijr 15:27).
    Dalam Islam, makhluk ciptaan Allah dapat dibedakan antara yang bernyawa dan tak bernyawa. Di antara yang bernyawa adalah jin. Kata jin menurut bahasa (Arab) berasal dari kata ijtinan, yang berarti istitar (tersembunyi).
    Jadi jin menurut bahasa berarti sesuatu yang tersembunyi dan halus, sedangkan syetan ialah setiap yang durhaka dari golongan jin, manusia atau hewan.
    Dinamakan jin, karena ia tersembunyi wujudnya dari pandangan mata manusia. Itulah sebabnya jin dalam wujud aslinya tidak dapat dilihat mata manusia. Kalau ada manusia yang dapat melihat jin, maka jin yang dilihatnya itu adalah jin yang sedang menjelma dalam wujud makhluk yang dapat dilihat mata manusia biasa.
    “Sesungguhnya ia (jin) dan pengikut-pengikutnya melihat kalian (hai manusia) dari suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka.” (QS Al-A’raf 7:27).
    Tentang asal kejadian jin, Allah menjelaskan, kalau manusia pertama diciptakan dari tanah, maka jin diciptakan dari api yang sangat panas sesuai dengan ayat tersebut di atas.
    Dalam ayat lain Allah mempertegas:
    “Dan Kami telah menciptakan jin dari nyala api.” (QS Ar-Rahman 55:15). Ibnu Abbas, Ikrimah, Mujahid dan Adhdhahak berkata, bahwa yang dimaksud dengan firman Allah: Dari nyala api, ialah dari api murni.
    Dalam riwayat lain dari Ibnu Abbas: Dari bara api. (Ditemukan dalam Tafsir Ibnu Katsir). Dalilnya dari hadits riwayat Aisyah, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:
    “Malaikat diciptakan dari cahaya, jin diciptakan dari nyala api, dan Adam diciptakan dari apa yang disifatkan(diceritakan) kepada kalian.” [yaitu dari air spermatozoa] (HR Muslim di dalam kitab Az-Zuhd dan Ahmad di dalam Al-Musnad).
    Bagaimana wujud api itu, Al-Qur’an tak menjelaskan secara rinci, dan Allah pun tidak mewajibkan kepada kita untuk menelitinya secara detail.
    Dalam sebuah hadits, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Syetan memperlihatkan wujud (diri)nya ketika aku shalat, namun atas pertolongan Allah, aku dapat mencekiknya hingga kurasakan dingin air liurnya di tanganku. Kalau bukan karena doa saudaraku Nabi Sulaiman, pasti kubunuh dia.” (HR Bukhari).

    Jin dapat mengubah Bentuk
    Setiap makhluk diberi Allah kekhususan atau keistimewaan tersendiri, di mana salah satu kekhususan jin ialah dapat mengubah bentuk. Misalnya jin kafir (syetan) pernah menampakkan diri dalam wujud orang tua kepada kaum Quraisy sebanyak dua kali. Pertama, ketika suku Quraisy berkonspirasi untuk membunuh Nabi Muhammad SAW di Makkah. Kedua, dalam perang Badr pada tahun kedua Hijriah. (QS Al-Anfaal 8:48).

    Jin dapat beranak-pinak
    Jin beranak-pinak dan berkembang-biak (lihat surat Al-Kahfi, 18:50). Tentang apakah jin bisa meninggal atau tidak, ada pendapat bahwa jin hanya berkembang biak, tetapi tidak pernah meninggal. Benar atau tidak, wa Allahu a’lam. Namun menurut hadits yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim, di mana Nabi Muhammad SAW berdo’a: “Ya Allah, Engkau tidak mati, sedang jin dan manusia mati…” (HR Bukhari 7383 – Muslim 717).

    Habitat para Jin
    Walaupun banyak perbedaan antara manusia dengan jin, namun persamannya juga ada. Di antaranya sama-sama mendiami bumi. Bahkan jin telah mendiami bumi sebelum adanya manusia dan kemudian tinggal bersama manusia itu di rumah manusia, tidur di ranjang dan makan bersama manusia.
    Tempat yang paling disenangi jin adalah WC. Oleh sebab itu hendaknya kita berdoa waktu masuk WC yang artinya: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari (gangguan) setan (jin) laki-laki dan setan (jin) perempuan.” (HR At-Turmudzi).
    Syetan suka berdiam di kubur dan di tempat sampah. Apa sebabnya, Al-Qur’an tidak menjelaskan secara rinci. Kuburan dijadikan sebagai tempat bermeditasi oleh tukang sihir (Paranormal).
    Nabi Muhammad SAW melarang kita tidur menyerupai syetan. Syetan tidur di atas perutnya (tengkurap) dan bertelanjang. Manusia yang tidur dalam keadaan bertelanjang menarik perhatian syetan untuk mempermainkan auratnya dan menyebabkan timbulnya penyakit. Na’uzu billah min zaalik!

    Qarin
    Artikel utama: Qarin
    Yang dimaksud dengan qarin dalam surat Qaaf 50:27 ialah yang menyertai. Setiap manusia disertai jin yang selalu memperdayakannya. Allah berfirman, artinya: “Yang menyertai dia (qarin) berkata pula: ‘Ya Tuhan kami, aku tidak menyesatkan tetapi dialah (manusia) yang berada dalam kesesatan yang jauh’…” (QS Qaaf 50:27).
    Manusia dan syetan qarinnya itu akan bersama-sama pada hari berhisab nanti. Dalam sebuah hadits (HR Ahmad) Aisyah ra mengatakan:
    Rasulullah SAW keluar dari rumah pada malam hari, aku cemburu karenanya. Tak lama ia kembali dan menyaksikan tingkahku, lalu ia berkata: “Apakah kamu telah didatangi syetanmu?” “Apakah syetan bersamaku?” Jawabku. “Ya, bahkan setiap manusia.” Kata Nabi Muhammad SAW. “Termasuk engkau juga?” Tanyaku lagi. “Betul, tetapi Allah menolongku hingga aku selamat dari godaannya.” Jawab Nabi (HR Ahmad).
    Berdasarkan hadits ini, Nabi Muhammad juga ternyata didampingi syetan. Hanya syetan itu tidak berkutik terhadapnya. Lalu bagaimana mendeteksi keberadaan jin (misalnya di rumah kita), apa tanda-tanda seseorang kemasukan jin? Tidak ada cara atau alat yang bisa mendeteksi keberadaan jin. Sebab jin dalam wujud aslinya merupakan makhluk ghaib yang tidak mungkin dilihat manusia (QS Al-A’raf 7:27).
    Tidak ada manusia yang bisa melihat jin, dan jika ada manusia yang mengklaim mampu melihat jin, maka orang tersebut sedang bermasalah. Bisa jadi dia mempunyai jin warisan atau pun jin hasil dia belajar. Kemampuan ini sebetulnya dalam Islam dilarang untuk dimiliki, dan termasuk dalam kategori bekerja sama dengan jin yang menyesatkan (QS Al-Jin 72:6).
    Sesungguhnya, tidak ada cara yang bisa digunakan untuk mendeteksi keberadaan jin. Jangan meminta bantuan orang yang mempunyai ilmu terawang. Sebab kalau kita meminta bantuannya, kita berarti telah meminta bantuan dukun musyrik yang dalam Islam merupakan dosa besar, bahkan bisa mengeluarkan seseorang dari Islam.

    Keberadaan Jin
    Yang bisa diketahui dalam hal ini adalah tanda-tanda keberadaan jin. Umpamanya, jin yang menampakkan diri pada seseorang di rumah atau ditempat-tempat tertentu. Atau anggota rumah/kantor yang sering kehilangan uang sementara menurut perkiraan sangat tidak mungkin ada orang yang mencuri. Atau orang sering kesurupan kalau memasuki tempat tersebut. Itu adalah bagian dari indikasi gangguan jin di tempat tersebut.
    Jika sudah ada gangguan, maka Ruqyah Syar’iyyah adalah solusi islaminya. Ada pun jika tidak ada gangguan di rumah atau di tempat kita, maka pendeteksian keberadaan jin-jin jahat tak perlu dilakukan.
    Demikian juga masalah deteksi jin pada diri seseorang. Tidak ada orang yang dapat melihat keberadaan jin secara pasti dalam tubuh seseorang. Kalau ada yang mengaku mampu mendeteksinya secara pasti, maka orang tersebut juga mempunyai jin yang tidak boleh dimintai bantuan.
    Untuk memastikan keberadaan jin yang memasuki tubuh seseorang adalah juga dengan Ruqyah Syar’iyyah. Yaitu, terapi nabawi berupa membacakan ayat-ayat Al-Qur’an dan do’a-do’a yang ma’surat. Itulah satu-satunya cara islami yang diajarkan Islam untuk menangani segala kasus yang berhubungan dengan jin.
    Indikasi orang yang dimasuki jin sebagai berikut:
    Gejala waktu terjaga, di antaranya:
    1. Badan terasa lemah, loyo, dan tidak ada gairah hidup.
    2. Berat dan malas untuk beraktifitas, terutama untuk beribadah kepada Allah.
    3. Banyak mengkhayal dan melamun, senyum dan bicara sendiri.
    4. Tiba-tiba menangis atau tertawa tanpa sebab.
    5. Sering merasa ada getaran, hawa dingin, atau panas, kesemutan, berdebar, dan sesak nafas saat membaca Al-Qur’an.
    Gejala waktu tidur, di antaranya adalah:
    1. Banyak tidur dan mengantuk berat, atau sulit tidur tanpa sebab.
    2. Sering mengigau dengan kata-kata kotor.
    3. Melakukan gerakan-gerakan aneh, seperti mengunyah dengan keras sampai beradu gigi.
    4. Sering bermimpi buruk dan seram atau seakan-akan jatuh dari tempat yang tinggi.
    5. Bermimpi melihat binatang-binatang seperti ular, kucing, anjing, singa, serigala yang seakan-akan menyerangnya.
    6. Bermimpi ditemui jin yang mengaku arwah nenek moyang atau tokoh tertentu.
    7. Saat tidur merasa seperti ada yang mencekik lehernya atau menggelitikinya dan menendangnya.

    • seramnye…….rase tkutlak

    • Adik sy hampir stahun dngn prwatakn aneh.dh byk tmpt sy hntr utk brubat,tak ada satu pn yg elok,malah mkin teruk.baru-baru ni dia telah mncedera kn diri nye sndri dgn gunting.dia mnikam kaki nya sbyk 12x.sy sbgai abg sgt rsau dgn keaadaan adk sy yg tak mnentu itu,dan sy tkut apa-apa yg tak di jangka akan belaku.tlg pulih kn adk sy encik..ni no sy,0172682566 md sabri.sy harap phak tuan dpt mmbantu.terima kasih.assalammualaikum.

      • exposemistik Says:

        salam. sila rujuk pada pusat perubatan terdekat seperti yang tertera dalam laman web expose mistik.

  3. Hakikat jin
    Jin merupakan makhluk halus yang boleh berubah bentuk.
    Rujukan:
    • Sebahagian ulama menyifatkan jin sebagai :
    “Dan adapun jin, maka iaitu jisim-jisim halus, sebangsa hawa, yang boleh beubah-ubah bentuk yang berlainan dan dapat nyata daripadanya perbuatan-perbuatan yang aneh”

    Perkataan disebut jin kerana ijtinan iaitu tertutup dari perlihatan manusia sepertimana keadaan perasaan hati (jinan) pada manusia. Makhluk ini tidak boleh dilihat oleh manusia kecuali kepada orang yang mempunyai ilmu kasyaf.

    Rujukan
    • Surah ar-rahman : ayat 15
    “Dan Allah menciptakan jin dari kobaran api”

    • Surah al-a’raf : ayat 27
    “…sesungguhnya dia dan pengikutnya melihat kamu, dari sesuatu tempat yang kamu tidak dapat melihat mereka…”
    Mereka menjadi sebahagian penghuni di bumi bersama-sama dengan manusia.

    • Istilah:
    o Kata Tunggal : jinni
    o Jamak : jannun / jinnatun
    Umat islam mengakui kewujudan jin dan menyakini bahawa Allah mengutus Nabi Muhammad s.a.w kepada mereka. Menurut Imam al-Asy’ari dalam kitab Maqalat Ahlus Sunnah Wal-Jama’ah, jin mampu merasuk ke dalam manusia.

    Rujukan
    • Surah al-baqarah : ayat 275
    “Orang-orang yang makan (mengambil riba tidak dapat berdiri melainkan sperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila…”

    Sungguhpun begitu, ada sesetengah orang sering sekali berkerjasama dengan jin dalam hal pembuatan azimat ataupun mantera-mantera walaupun bertentangan dengan keimanan dan menjurus kepada kemusyrikan.

    Kewujudan jin
    Allah telah menciptakan jin terlebih dahulu sebelum menciptakan Adam dan merupakan penghuni pertama ke atas muka bumi.

    Rujukan
    • Surah al-hijr : ayat 27
    “Dan telah Kami jadikan jin sebelum manusia…”
    Namun begitu, mereka sering melakukan kerosakan dan kejahatan di muka bumi.

    Jenis-jenis jin
    Jin terbahagi kepada 2 bahagian :
    • Jin Rahmani :
    o Merupakan jin muslim
    o Terbahagi kepada beberapa bahagian, kelompok, mazhab dan golongan-golongan yang berbeza-beza.

    • Jin Syaitani :
    o Merupakan bangsa jin yang bersifat jahat atau fasiq
    Selain itu kepelbagaian bentuk jin telah digambarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w

    Rujukan
    • Riwayat al- Baihaqi daripada Tsa’labah al-Khasyani, sabda Rasulullah s.a.w :
    “Jin itu terdiri atas tiga jenis bentuk; satu jenis (spertiga) yang mempunyai sayap. Mereka terbang di udara. Satu jenis lagi (sepertiga lainnya) berupa ular dan anjing. Sedang satu jenis lagi (atau sepertiga lainnya lagi) adalah jin yang menempati (suatu tempat) dan berjalan (seperti manusia)”

    Terdapat bangsa jin yang mempunyai kekuatan serta kecerdikan yang dikenali sebagai ifrit. Ini sepertimana diterangkan dalam al-Quran:

    Rujukan
    • Surah an-naml : ayat 39
    “Berkata ifrit (yang cerdik) dari golongan jin : Aku akan datang kepadamu dengan membawa singgahsana itu kepadamu sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu; sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya lagi dapat dipercaya”

    Selain itu, jin yang bernama al-Ghilan mampu berubah berbagai rupa bentuk.

    Rujukan
    • Riwayat Ahmad, sabda Rasulullah s.a.w :
    “Jika ada al-Ghilan yang menyamar kepada kalian (dalam bentuk apapun), maka dengungkanlah azan”

    Mukhabbilat al-jin merupakan bangsa jin yang gila dan sering menyakiti serta mengggangu manusia dan mencelakanya. Manakala jin al-Hinnu adalah kalangan bangsa jin yang lemah.

    Rujukan
    • Riwayat Ibnu Abbas r.a :
    “Anjing-anjing itu dari bangsa jin al-Hinnu. Mereka adalah kelompok jin yang lemah. Apabila mereka mendatangi makanan kalian, mereka lemparkan (makanan) untuk mereka. Kerana mereka mendapatkan (makanan itu melalui matanya)”

    Begitu juga, beberapa jenis jin yang lain iaitu berupakan haiwan lain seperti kucing dan ular.

    Rujukan
    • Riwayat at-Tirmidzi dan an-Nasa’i dari Abu Sa’id al-khudri, sabda Rasulullah s.a.w :

    ” Sesungguhnya di Madinah itu banyak jin yang telah masuk Islam. Jika kamu sekalian melihat sebahagian haiwan (ular) itu, maka azanilah tiga kali. Dan jika tetap menampakkan diri, maka bunuhlah ia”

    Jin yang menggangu anak kecil
    Terdapat jin yang sering menggangu anak kecil yang baru lahir iaitu dikenali sebagai Ummish Shibyan.

    Rujukan
    • Riwayat Saidina Hussain r.a dari Ali Kamamallahu Wajhahu, sabda Nabi Muhammad s.a.w:
    “Barangsiapa yang dilahirkan baginya anak, lalu diazani telinga kanannya, dan diiqamatkan pada telinga kirinya, nescaya Ummish Shibyan tidak mengganggunya”.

    • Riwayat Abi Rafi':
    “Aku pernah melihat Nabi s.a.w melakukan azan pada telinga Sayyidina Hasan dan Hussain r.a…”

    Perihal jin
    Makanan jin
    Jin juga memerlukan makanan seperti juga manusia untuk memberi tenaga dan lain-lain lagi. Bahan makanannya adalah daripada api seperti wap-wap atau bau-bauan. Orang yang mengkadamkan jin sentiasa menyediakan pembakaran kemenyan untuk berhubung dengan jin. Selain itu, makanan jin juga berupa tulang-tulang dan najis binatang.

    Rujukan
    • Riwayat at-Tirmidzi, sabda Rasulullah s.a.w:
    “Maka janganlah kamu beristinja dengan tulang dan tahi binatang. Sebab hal itu merupakan bekal (makanan) saudaramu dari kalangan jin”
    Najis-najis binatang digunakan untuk dijadikan bahan makanan kepada ternakan mereka.

    Rujukan
    Diambil daripada “http://ms.wikipedia.org/wiki/Jin”

  4. shamsiah Says:

    maaf saya tidak berapa arif….tetapi rasa rasa saya saka boleh di ubati dengan cara mengeluarkan nya …tetapi selepas itu tuan punya badan kenalah berzikir selalu….agar hati tidak kosong…apa saja zikir tetapi lebih afdal selawat nabi……kerana saka yang dibuang memang akan cuba untuk memasuki diri kita semula…..selalu mandi dengan garam dan lada hitam jika merasa ada kelainan pada diri kita….minum air garam opun boleh…jgn banyak2 garam nya….ini kerana saya juga pernah mengalaminya…dan alhamdulillah….sebelum itu baca alfatiha,al-ikhlas dan selawat nabi…dan niatlah apa keperluan kita…..

  5. shamsiah Says:

    zikir nama-nama Allah juga mujarab

  6. telah saya baca colum tuan.Permasaalahan saka yang berusia 800tahun. Saya adalah pengamal perubatan mistik. kalau tuan berhasrat boleh diusahakan/diikhtiar untuk rawatan penyakit tersebut.Kalau ianya telah sembuh harap diabaikan pesanan ini,terima kaseh.

    tel no:0133976112

  7. jueliNa Says:

    sya pernah bermimpi menyusukan bayi dan bangun pagi tangan saya ada kesan cakaran yang sangat pedih dari arah menegak atas ke bawah manakala ada seperti sesuatu mencalit darah satu sahaja bawah cakaran tetapi arah melintang dan darah itu sudah kering apakah itu angkara saka?

  8. mcm mane klu ceritanya org2 yg mempunyai panglima2 sendri… boleh tlg jelaskan x?

    • exposemistik Says:

      bagi pandangan saya, semua yang mempunyai panglima/puteri/raden dan sebagainya, itu adalah saka yang mungkin diwarisi dari keturunannya.

  9. hamba allah Says:

    assalam. saya mahu mengetahui lebih lanjut tentang perubatan ini. dapat minta contact yang mudah dihubungi di kuala lumpur. syukran.

  10. mohd razali b deraman Says:

    salam……saya minta alamat perawat di tasek berangan pasir mas kelantan…..expose mistik 24.11.2012.

  11. Salam, saya berminat dengan cara rawatan ustaz thariq Abdullah. Boleh saya dapatkan no.telefon ustaz thariq. Amat mengharap.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: